Brainstorm Groep Z

Brainstorm Groep 4 Z
Joost Mollen
Esmée Duindam
Anne Toonders
Tari Janssen

Week 1 04.02.2016

Onderwerp Future of Television

  • Niet alleen nadenken over de inhoudelijke toekomst van televisie, maar ook stijl, techniek, etc.

  • Vroeger verzuiling op sociaal gebied. Nu of in de toekomst misschien meer verzuiling op gebied van inhoud van programma’s

Welke kant zal televisie op gaan? Intelligente tv verdwijnt, televisie is passief en internet is actief.

Passief vs Actief? Televisie wil steeds meer op internet lijken, met interactivitieit, apps, keuzes. Oftwel televisie wil actief worden. Is dit gewenst? Werkt de keuze om geld en tijd te investeren in apps en ‘betrokkenheid’?  

Shuffle tv

Tv als achtergrond ruis / radio met beeld / afleiding

Hoe maak je als programmamaker de beelden interessant genoeg, zodat mensen daadwerkelijk kijken ipv luisteren?

Hoe vul je generatiekloof op? Wat willen ouderen van tv en wat wil de jeugd?
TV draait om evenementen → dat is wat wij interessant vinden. De rest is afleiding / achtergrond

Techniek zal de tv waarschijnlijk niet drastisch veranderen.

Meer realisme in productie en shots. Mensen zijn bewuster.

Televisie blijft nationale factor, terwijl internet internationaal gericht is. Televisie verbind Nederlanders en de Nederlandse cultuur.
Op internet ga je op zoek naar wat jij als individueel wilt zien. Televisie heeft vaak een stukje herkenning nodig om de aandacht te blijven trekken.

Het programma maken in de stijl waarin wij denken dat programma’s in de toekomst eruit zien.
  • Reportage met ‘oudere’ generatie, jongeren. Om schetst te hebben van de perceptie van televisie.
  • Reportage met gasten die lang in het vak werkzaam zijn (Joop vd Ende, Bert vd Veer etc)

Eventuele gasten: oude tv-rotten, tv-recensisten, nieuwe programma makers, moderne televisieprogrammeurs.        


Week 2            maandag 8 februari
Brainstorm Groep 4 Z
Joost Mollen
Esmée Duindam
Anne Toonders
Tari Janssen

Onderzoeksvragen
Welke functie vervult tv voor jongeren (onze generatie)?
Hoe zal televisie vorm krijgen in de toekomst qua lengte/afleveringen om de week of alles gelijk beschikbaar?
Is live televisie/talkshows nog rendabel in de toekomst?
Is non sponsored televisie haalbaar in de toekomst?
De manier van tv kijken is veranderd in de loop der jaren. Nu kijken we tv na het eten of voor het slapen gaan. Vaak naar actualiteit programma’s en talkshows. Hoe verandert de manier van kijken in de toekomst?
Vlogging op tv, is dat mogelijk/interessant?
RTL heeft een soort vloggers pool. Zien zij dit dat een nieuw soort televisie? Of kan dit samenwerken met televisie..

Productie programma X
Het maken van een talkshow waarin we twee gasten hebben, die met elkaar in discussie kunnen gaan over de toekomst van de televisie. In de reportages zelf kunnen we achtergrondinformatie geven over de discussie.televisie maken over televisie maken in de toekomst

Talkshow waarin er reflecterend over belangrijke ontwikkelingen rondom televisie wordt gesproken. Misschien twee presentatoren, geen sidekick Luuk.

Stijl, ook laten zien dat er televisie wordt gemaakt. Dus net zoals de ‘werkende-redactie’ achtergrond van BBC reportages bijvoorbeeld. Misschien in de leader

Gasten:
  • Iemand die van het internet terug op televisie stapt (vice) en iemand die juist van televisie op internet stapt (netflix)
  • Misschien een televisie recensent die de afgelopen dertig jaar aan televisie heeft gevolgd, bepaalde trends heeft opgemerkt voor de toekomst.
  • Baas van Vice ??  iemand die juist naar televisie gaat
  • Iemand die voorspelt dat televisie dood is/gaat/tegenstander van tv (Luuk Koelman - http://www.metronieuws.nl/columns/2014/10/televisie-is-dood)

Voor en tegenstander van televisie in de studio als gast.
Reportage # Hoogleraar die in gaat op de toekomst van televisie
Reportage # De straat op aan mensen vragen over de toekomst van televisie, wat denken jullie? Tv kijkend Nederland.
Reportage # Voorzitter BNN/Iemand van onze generatie die in de televisie en productiewereld werkt.


Vlogger als reportage
TNO medialab


Joost Mollen, Esmée Duindam, Anne Toonders, Tari Janssen
Televisieanalyse De Wereld Draait Door dinsdag 2 februari 2016
Praktijkonderdeel Televisie: groep Z
H. Taken
Woorden: 980

Opbouw en inhoud
In de eerste paar seconden van het programma somt de presentator Mathijs van Nieuwkerk ontzettend snel op wat de kijker kan verwachten te zien in deze uitzending. De leader komt al vrij snel in beeld, waarna Mathijs meer uitleg geeft over de inhoud. Vervolgens worden er wat grappige filmpjes vertoond, wat de toon van het programma wat verlicht. Het tempo van deze handelingen in de eerste paar minuten ligt vrij hoog, wat in contrast staat met het gesprek wat hierop volgt met ‘tafeldame’ Hanneke Groenteman.
           Wanneer de presentator en de ‘tafeldame’ aan tafel gaan wordt de discussie van het eerste onderwerp van de avond gestart. Een toponderzoeker en een professor in Medische Ethiek komen beiden aan het woord en leggen uit waar de discussie over gaat. Het programma geeft vooral aandacht aan actuele onderwerpen, zo ook in deze uitzending. De eerste gasten maken na een paar minuten plaats voor de volgende en dit patroon herhaalt zich met het onderwerp erna. Tussendoor volgen er nogmaals wat grappige filmpjes. Het programma biedt elke uitzending een podium voor redelijke onbekende artiesten die een nummer mogen komen spelen.
Het programma wordt afgesloten met een vast segment, namelijk een filmpje van Lucky TV. Op deze manier wisselt de structuur van het programma af in serieuze onderwerpen en wat lichtere, humoristische onderdelen.

Art-direction
Het logo van DWDD is fascinerend. De draaiende wereldbol is namelijk geen massieve bol, maar bestaat uit eigenlijk uit een hoop halve cirkels die samen een bol vormen. Deze visuele fragmentatie lijkt ook te suggereren in de DWDD de wereld wordt behandeld vanuit een verzameling losstaande gebeurtenissen en dat blijkt ook het geval.
Het decor is overwegend rood en op de achtergrond, achter presentator Mathijs van Nieuwkerk, is een soort zwarte wereldkaart te zien. Dit benadrukt, samen met de bol een internationale karakter van de show. De rode muren zitten vol met een soort rode bulten. De studio staat vol met beeldschermen. Er is een hele grote geplaatst achter Mathijs van Nieuwkerk, twee daarnaast die versiert zijn met moderne zwarte strepen, twee enorm brede beeldschermen boven het publiek aan de zijkanten en een klein beeldscherm aan het einde van de tafel. Ze wijzen allemaal de kant op van de camera.
De vorm van de tafel is ook interessant. Die bestaan namelijk uit twee houten delen en een rode middendeel in de vorm van een punt die recht op Mathijs van Nieuwkerk is gemikt. De tafels aan de zijkant wijzen dus naar het middelpunt van de show: Mathijs van Nieuwkerk en het publiek en beeldscherm achter hem. Het decor is dus opvallend, modern, rondom de gastheer gebouwd.

Presentatie
De  presentatiestijl van Van Nieuwkerk is inhoudelijk niet heel sterk is. De presentator stelt vrij oppervlakkige vragen aan zijn gasten en laat hun aan het woord. Hij spreekt daarnaast veel in hyperbolen, legt de nadruk op de emotionele boodschap van zijn zinnen en laat geen kans voorbijgaan om subtiel te benadruken dat DWDD een belangrijk programma is. De presentatiestijl houdt het programma wel vlot, “leuk” en gemakkelijk om naar te kijken. Je hoeft weinig moeite te doen als kijker om de gesprekken die Van Nieuwkerk voert met zijn gasten te volgen, omdat zijn vragen aan het oppervlakte blijven en waarschijnlijk aansluiten met de vragen en/of kennis die de gemiddelde DWDD-kijker over het onderwerp heeft. Door de afwisseling met veel beeld blijven de gesprekken fris omdat je niet twintig minuten lang alleen maar naar gesprekken tussen Mathijs van Nieuwkerk en zijn gasten aan het kijken bent.

Cameravoering
Het programma begint met een establishing shot van de studio. Hierna wordt er ingezoomd tot een close up van Matthijs. Tijdens de aankondiging van de inhoud van de aflevering, schakelen de camera’s over van de gasten waar Matthijs het over heeft, naar Matthijs zelf en naar het publiek. Deze shots zijn medium close ups. Zo is ook de cameravoering tijdens de interviews. Wanneer de gasten aan het woord zijn is de camera op hun gericht. Ze zijn gecentreerd in beeld met een medium close up of soms close up. De persoon die op een bepaald moment het belangrijkst is, daarop is de camera gevestigd. Dit betekent dat als Matthijs een vraag stelde aan Joost Prinsen, de camera op Prinsen bleef staan.
    Wat ook vaak gebeurde is dat er een soort actie-reactie cameravoering was. Als Matthijs of een gast een stelling innam of een vraag stelde, schakelde de camera net voordat degene uitgepraat was over naar degene die moest reageren. Hierdoor wordt de reactie op voorhand gepeild. De kijker wordt al ingeleid in de reactie en emotie van de die persoon waardoor de kijker voor zichzelf kan gaan speculeren over een eventuele reactie.
    Wanneer Matthijs actualiteiten of reportages inleidt en er is op het scherm achter hem bijpassend beeld, dan wordt er een long shot gebruikt. Zo ziet de kijker waar hij het over heeft. Wanneer Matthijs actualiteiten of reportages aankondigt, wordt er langzaam op Matthijs ingezoomd totdat het rode deel van de tafel waaraan hij zit net uit beeld is. Hierna wordt er overgeschakeld naar de reportage.

Reportage
Voor elke gast of gasten wordt het onderwerp ingeleid door Mathijs van Nieuwkerk, waarna hij daarna verwijst naar een kleine reportage.  De vraag is of je het een reportage echt kan noemen, omdat het eerste reportage is een soort kleine samenvatting van het Engelse nieuws over het onderwerp. De Wereld Draait Door knipt deze uitzending fijn, tot een kort filmpje van een minuutje ongeveer. Het eerste onderwerp gaat over het feit dat DNA kan worden gemanipuleerd en alle discussies die het oproept. Het korte filmpje haalt eigenlijk geen nieuwe informatie aan, het is een samenvatting van wat Mathijs net vertelt. Het past goed bij  De Wereld Draait Door, omdat het snel achter elkaar wordt gemonteerd, maar het wordt verder niet aangepast aan de huisstijl van De Wereld Draait Door. Voor het tweede gesprek is er geen inleidende reportage.



Functieverdeling subgroep
Week 3
Verslaggeving/regie
Joost
Camera
Tari
Geluid/montage
Anne
Productie/blog
Esmée



Opdracht: Programma ideeën en invalshoeken bij onderwerp

Hoe kijken professionals tegen de toekomst van televisie aan?
Deelgebieden: productie, publiek, technologie

Gasten
In het gesprek aan tafel willen twee verschillende gedachtegangen laten zien. Een internetbedrijf dat zich juist wil gaan uitzenden op de televisie. Het platform Vice is een wereldwijd merk wat zich specifiek richt op jongeren. Ze maken verschillende documentaires en artikelen over wijdverbreide onderwerpen en in Nederland vooralsnog op het internet. Ze willen zich ook uitbreiden richting televisie.  Als gast kunnen we Thijs Boon uitnodigen, wat een van de directeuren is van het platform.
    Om een ander geluid te laten horen, kunnen we verschillende platformen benaderen. Een voorbeeld hiervan is Linda.tv. Dat is begonnen met het tijdschrift de Linda, wat een populair tijdschrift is. Daarnaast hadden ze al een hele actieve website, waar ze erg op social media inspeelde. Het nieuwe project is een soort van mix tussen Youtube en Netflix. Waarvoor je account nodig hebt om exclusieve webseries te kunnen kijken. Ze hebben het ook over ‘de nieuwe manier van televisiekijken’. Ze gaan dus exclusief werken op het internet. Een andere mogelijkheid is S1.TV. Een collectief van 25 videomakers in Nederland, die verschillende webseries maken. Ze noemen zichzelf de ‘jongste zender’ van Nederland en hebben het daarnaast ook over typische televisietermen zoals programmering. Ze hebben ‘het geloof dat we het woord ‘zender’ een heel nieuwe betekenis kan geven en een verandering teweeg zullen brengen’. Dit zijn twee voorbeelden van platforms die juist de televisie links laten liggen en zich compleet op het internet richten.

Setting
Wij hadden als idee om twee presentatoren te hebben voor het programma, in plaats van een presentator en een sidekick. Zo kunnen ze elkaar aanvullen in de interviews en de gasten wat meer tegengas geven. Dit wordt waarschijnlijk de enige set. Het idee hiervoor is een soort retro huiskamerstijl, met een oud tv meubel als ‘centerpiece’ van het decor. Zo kan je het contrast duidelijk laten zien tussen de verschillende tijden waar het tijdens de interviews over gaat.
Qua decor waren we het met de hele groep erover eens dat we geen bank willen voor de gasten, maar misschien kunnen we hier wel een variatie op maken door de retro huiskamerstijl. Dan zou je gasten in grote fauteuils kunnen laten zitten en de twee presentatoren bijvoorbeeld op een bank. Zo creëer je een ouderwetse, maar originele setting. Wat een variatie hierop zou kunnen zijn, is een compleet witte setting met alleen een ouderwetse televisie in het midden. Zo staat deze sterk in contrast met de rest van het futuristische decor. Hierdoor valt dit ook heel erg op en is gelijk duidelijk voor de kijker welk onderwerp er centraal staat. Een tweede set is in dit geval niet echt relevant, aangezien we de focus toch vooral op de eerste set zullen leggen. Natuurlijk kunnen we later altijd nog beslissen om er wel een tweede set aan toe te voegen, als dit waarde heeft voor de inhoud van het programma.

Reportages
Reportage 1: we gaan een vlogger volgen in zijn activiteiten. Een vlogger maakt zijn content zelf en monteert zijn vlog zelf. De reportage moet laten zien dat dit een eventuele nieuwe manier kan zijn van televisie maken. Deze vlogger is van televisie maken overgestapt op vloggen. Wij vragen hem waarom hij deze stap heeft gemaakt en wat voor hem het grootste voordeel hiervan is. Ook willen we van hem weten hoe hij denkt over de toekomst van televisie.
De vorm van de reportage kan zijn dat hij eerst geinterviewt wordt en dat het interview daarna gemonteerd wordt onder beelden dat hij aan het vloggen, monteren, uploaden etc.. is.
Reportage 2: Een interview met televisie recensent Hans Beerekamp bij hem thuis. Hij moet ons vertellen over de geschiedenis van televisie en hoe hij als televisie expert de toekomst ziet. Hoe ziet hij de ontwikkeling van televisie van de afgelopen jaren? Hierbij kunnen we wat stukken aanhalen die hij over televisie heeft geschreven en ook een aantal van zijn standpunten die hij in het verleden heeft gemaakt.
Reportage 3: Het Medialab van TNO. Volgens het NRC ontwikkelt TNO technologieën om tv relevant te houden. Ze kijken niet naar de inhoud van programma's maar naar de manier waarop we tv kijken. Ze werken voor bedrijven in binnen- en buitenland, publieke en commerciële omroepen. Voor de reportage is het interessant om te volgen waar zij nu mee bezig zijn als het gaat om de toekomst van televisie.

Reclame blok
We willen in het midden van het programma, de uitzending even breken met een kort reclame blok waarin we aan de hand van een stuk van bijvoorbeeld drie “reclames”/sketches een aantal onderwerpen betreffende de toekomst van televisie kunnen belichten en bespreken die anders moeilijk visueel te maken zijn. Onderwerpen voor deze reclames zijn bijvoorbeeld: de absurditeit van de verwachtingen die een hoop mensen lijken te hebben van zogenaamde vernieuwde televisie technologieën, het feit dat een groot deel van de jeugd de televisie als bewegend behang gebruikt etc.

Iet wat uitgewerkte ideeën:

Om de absurditeit van sommige technologie te benadrukken, die echt nooit iemand echt zal gebruiken, willen we een korte sketch schieten van een zogenaamde televisieaanbieder van de toekomst, waarin we al die technologie verwerken. “Het nieuw televisiekijken” van merk X. Situatie: traditioneel blij reclame gezin zit lekker op de bank televisie te kijken, ze hebben allemaal alleen een oculus rift op, moeten de televisie aan zetten met een app en zien dan youtube verschijnen op beeld. etc. Iemand probeert iets te eten. allemaal koptelefoon op. maar wel blij muziekje.

Een reclame van een vergelijkbare televisieaanbieder zouden we ook kunnen maken voor de notie dat steeds meer jongeren het medium gebruiken als achtergrond. We zouden dit kunnen bespelen in de vorm van een tell sell reclame gericht op jongeren. Ook zo moe van je saaie oude achtergronden? Vindt je die posters ook allemaal zo stil en bewegen je foto’s nog steeds niet? Neem televisie. Opeens alles in kleur, leven is beter.

De NOS vlog als een soort reclame voor betere belbundel? In de studio en dan in plaats van alle camera’s filmt de presentatrice zich door het hele item met haar mobiel?


Opdracht: website analyse

Tegenlicht

De website van tegenlicht is in blokjes ingedeeld. Dit maakt het aan de ene kant overzichtelijk maar ook een beetje chaotisch tegelijkertijd. Er zijn meerdere tabbladen, meerdere blokken met extra informatie over het programma en ook nog bewegende afbeeldingen bovenaan de pagina. Het is vrij veel voor een beginpagina, maar zo wordt de content van de website wel gelijk duidelijk. Ook is de uitstraling vrij aantrekkelijk, omdat er gebruik gemaakt wordt van headers en verschillende tabbladen en sidebars. Meerdere gadgets worden gebruikt, onder andere de inkomende tweets over en van het programma. Ook zijn er filmpjes met extra materiaal beschikbaar.

- welke doelgroep wordt aangesproken? (beargumenteer)

De website van het televisie-programma Tegenlicht van de VPRO richt zich vooral op mensen die oftewel meer over, of dieper op, een onderwerp in willen gaan. Per verlengde is de doelgroep van Tegenlicht dus waarschijnlijk hoogopgeleide mensen die deze verdieping ook interessant vinden of zoeken. Er worden documentaires gestreamd. boeken aangeraden, evenementen en talks op gepromoot die in het teken staan van discussie of kennis vergaring. De site is vrij strak en simpel en doet weinig moeite om met haar design mensen vast te houden. Mensen komen hier voor informatie en interessante onderwerpen.

- welke relatie is er met het televisieprogramma?

De inhoud van de website slaat helemaal terug op de inhoud van het televisie programma. Het televisieprogramma probeert een onderwerp in de diepte te belichten en de site sluit hier op aan door meer informatie te geven, een plek te bieden waar mensen over deze onderwerpen die net in het programma zijn behandeld kunnen bespreken en waar ze eventuele geïnteresseerde op meer interessante onderwerpen en documentaires (wellicht van VPRO tegenlicht zelf) kunnen wijzen. De site is net als het programma ook niet flitsend. De kracht komt uit de inhoud en niet een bijzonder mooie setting/design.

Jinek
Het is duidelijk dat ze zich richten op de kijkers van het programma. Er zijn uitzendingen te vinden van de afgelopen dagen en verder wat korte informatie over het programma en Eva Jinek . Verder zijn er linkjes te vinden naar andere sociale media kanalen van het programma en is er een kopje met ‘uitzending bijwonen?’. De doelgroep van het programma is ongeveer 16 tot 100 jaar oud, en de website sluit zich daarbij aan. De relatie met het programma komt er vooral op neer dat alles van een uitzending nog te zien is op de website en daar zijn fragmenten uitgeknipt. Onder deze fragmenten staat het gesprek uitgewerkt in een klein artikel, zodat de kijker weet wat hij kan bekijken. Verder is de relatie duidelijk omdat er gebruik wordt gemaakt van het zelfde kleurgebruik als in de studio.

Toegankelijkheid van de website
Makkelijk te navigeren door de website. 3 knoppen boven: home, uitzending, uitzending bijwonen. Door naar beneden te scrollen komt er meer informatie beschikbaar. Het is alleen niet meteen duidelijk voor de pagina bezoeker wat er allemaal te zien is.

Aantrekkelijk genoeg om verder te kijken?
Het is zeer eenvoudig maar de vormgeving is duidelijk en mooi gedaan. Het kleurgebruik is uitnodigend. De interface knoppen dagen niet echt uit om erop te klikken. Er wordt duidelijk verwezen naar de volgende pagina (home, uitzending gemist, uitzending bijwonen). Door naar beneden te scrollen kom je bij meer informatie maar dat is op het eerste gezicht niet te zien.

Groepsblog



Research verslag
maandag 15 februari 2016

Maandag ochtend hebben we met de hele groep een verdeling gemaakt welke subgroep research doet naar welke studio- of reportagegast.

Vice → Thijs Boon, CEO Nederland. 10 jaar bij Vice (2006 -). Hiervoor bij account manager bij Quote Media voor 1 jaar.
  • Bracht Vice 7 jaar geleden naar Nederland
  • Begon in Montreal als een maandelijks gratis tijdschrift
  • In 2006 - 2007 verhuizen naar internet. Online video’s, eerder dan Youtube
  • VICE bestaat uit een internationaal netwerk van digitale platformen, een televisie- en filmproductiebedrijf, een tijdschrift, een platenlabel, een in-house creatief bureau en een uitgeverij.
  • Vanaf 29 Februari op televisie uitzend in de VS. Later ook in Nederland. Waarom deze stap?
  • Wordt er een verschil gemaakt in content voor televisie en internet? En waarom wordt dit gedaan? Mensen die nu via internet vice documentaires kijken, kunnen straks ook via televisie kijken. Waar gaat je bestaande publiek op kijken?
  • Gaat Vice Nederland ook eigen content maken of wordt het een mix van Nederlands en Amerikaanse content?
  • http://www.marketingfacts.nl/berichten/het-verdienmodel-van-mediamerk-vice Dit is een interview met Thijs Boon over onder andere het verdienmodel van Vice.

Linda.tv → ‘Het nieuwe tv kjken’ → Waarom? Wat is er nieuw aan? Waarom is dit beter dan TV?
  • Selectie tv fragmenten → Dit is dus uitgezonden tv materiaal, waarom innovatief?
  • Beste virals → Waarom is dit anders dan virals die gedeeld worden via fb?
  • Linda.TV-hoofdredacteur Jildou van der Bijl, heeft hoge verwachtingen van Bitterzoet( Serie gecreeert door LindaTV): „Niet alleen past deze serie enorm bij de huidige manier van tv-kijken – relevant, kort en online – ook werken we met een geweldige cast en makers.” → zijn uitgezonden programmas niet meer relevant?
  • ‘Een app voor drukbezette vrouwen die niets willen missen’, zo omschrijft de LINDA.tv-app zichzelf. Deze doelgroep zou niet de tijd hebben om YouTube af te struinen naar de leukste filmpjes, dus neemt de Linda-redactie dat klusje op zich. (Ten eerste, hoezo moeten drukbezette vrouwen viral videos perse kijken? Ten tweede, klinkt als een geforceerde, onnodige innovatie)
  • “Met de twijfelachtige staat van de tijdschriftwereld is Linda.tv een extra stap voor Linda om ook online geld in het laatje te brengen.” (Oftewel, tv en tijdschriften hebben een onzekere toekomst, dus wordt het medium vervangen, maar de content blijft hetzelfde. Waarom zou dit werken? Is de content nog wel relevant?)

S1.TV
Een andere mogelijkheid is S1.TV. Een collectief van 25 videomakers in Nederland, die verschillende webseries maken. Ze noemen zichzelf de ‘jongste zender’ van Nederland en hebben het daarnaast ook over typische televisietermen zoals programmering. Ze hebben ‘het geloof dat we het woord ‘zender’ een heel nieuwe betekenis kan geven en een verandering teweeg zullen brengen’.  S1.tv werkt samen met SBS6, en zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat een webserie wordt aangekondigd in het programma Thuis op zondag op SBS6 op zondagavond. Er is dus wel een soort van integratie van het internet en de traditionele televisie. Daarnaast worden er ook de series uitgeleend aan onder andere Veronica:
“S1.tv, de nieuwe on demand-zender van SBS, leent het programma Fijne Vrienden uit aan zijn lineaire broertje Veronica. “Non-lineair gaat naadloos over in lineair“,” (Mediacourant)
De ‘zender’ is een onderdeel van Social1nfluencers. “Social1nfluencers vormt een agency voor invloedrijke online creators. Wij vertegenwoordigen de grootste vloggers (populaire videomakers op youtube) in Nederland. We zorgen met ons team voor een groei in het bereik en de populariteit van deze online celebrities. Aan de andere kant zorgen we er voor dat zij kunnen leven van hun activiteiten.” → https://social1nfluencers.homerun.hr/
    Het komt er dus op neer dat een collectief van verschillende youtubers een zender is gestart. Ze gaan dus videos maken die niet meer op youtube staan, maar op hun eigen webzender. Naast het feit dat ze nieuwe videos maken voor het platform, komen ook hun eigen videos op het platform. Het is dus een soort Youtube, maar dan met geselecteerde videomakers. We kunnen vanuit het platform Daan Sip uitnodigen, dat is de oprichter van het bureau. Hij komt uit de reclamewereld en zag de komst van vloggers erg op komen. Hij zegt daarnaast dat TV nep is, en dat jongeren het niet meer kijken. Het is dus interessant om hem tegenover een gast, zoals Thijs Boon van Vice, die juist een stap gaat maken richting de televisie. Er kan dan een mooie discussie ontstaan tussen twee verschillende visies en deze zullen dan ook nieuwe inzichtingen kunnen geven in de toekomst van televisie.


Opdracht: Plan reportage oefening

Onderwerp oefening reportage: Fietsoverlast toeristen
Het is druk met fietsen in Amsterdam. Ze staan overal geparkeerd en toeristen rijden overal waar ze niet mogen.
Rent a bike weg uit de stad, levert alleen maar irritatie en ongelukken op door toeristen die de verkeersregels niet kennen. Ons voorstel is om rent a bike uit de binnenstad te weren.

We willen een rent a bike shop eigenaar of medewerker interviewen en iemand op straat die zijn of haar mening geeft over fietsende toeristen in amsterdam.
Vragen: Wat vind je van het plan om huur fietsen te weren in de Amsterdamse binnenstad?
    Wat vind je van toeristen die fietsen in de binnenstad?
Zouden toeristen een soort fietsbewijs moeten hebben voordat ze in Amsterdam mogen fietsen?
Voel je er iets voor om je bedrijf te verplaatsen naar een omgeving waar toeristen makkelijker en veiliger kunnen fietsen? Waarom wel of niet?

We willen in de binnenstad gaan filmen, bij de grachten, op de dam, fietstoren bij het Centraal Station, bij een Rent a Bike shop.

We willen iemand volgen die fietst, slot openmaakt, toeristen die fietsen, iemand een fiets steelt (in scene zetten), bijna ongeluk

Draaischema
Intro:
Shot van veeeeeeel fietsen (Fietstoren bij Centraal Station)
Shot van presentator (Fietstoren bij Centraal Station)
Shot van winkelruit van Rent a Bike (Centraal Station, Singel, Reguliersdwarsstraat)
Shot van toerist die fietst/valt/botst ( in de binnenstad, de Dam, Rembrandtplein, Muntplein)
Shot over grachten waar fietsen aan vast staan (PC hoofthuis, OMHP gracht, Koningsplein)

Interview:
Shots van Rent a Bike medewerker (in of voor de winkel), medium close up, close up, long shot dat hij onderhandelt met een huurder.
Shots van iemand op straat ( op straat ergens)
Shots van toeristen die een fiets huren en wegrijden

Eind:
Shot van presentator fietst weg op zijn fiets
Shots van veel fietsen
Shot van toeristen met hun fiets poseren (als soort foto)



Maandag 15 februari
Hele groep

2 presentatoren
4 grote stoelen
Oude tv kast als centraal middelpunt van de set
Oude woonkamer creeeren

2 gasten
Spreken 1 voor 1 en later bij elkaar

Set 1: interviews
Set 2: presentatoren introduceren het programma

Inleiding programma:

Potentiële gasten:     Vice Thijs Boon (Z)
            Paul Römer (Y)
            S1.tv (Z)
            Linda.tv (X en Z)
            StreetLab (X)

Potentiële reportages:     Tim van de vlog/BNN (X)
            Linda.tv(X en Z)
            Hans Beerkamp (of andere tv recensist) (Y)
            TNO MediaLab (Y)
            StukTV (X)

Reclame: over toekomst van de tv kijken met oculusrift, gezin op de bank..

Internet naar televisie vs. televisie naar internet: Vice vs. S1.tv of Linda.tv




Research verslag
Donderdag 18 februari 2016

Maandag ochtend hebben we met de hele groep een verdeling gemaakt welke subgroep research doet naar welke studio- of reportagegast. Wij hebben ons gericht op gasten die we kunnen uitnodigen in de studio. We willen deze gasten uitnodigen omdat ze verschillende ideeën hebben over de toekomst van televisie. Daardoor kan de kijker nieuwe inzichten verkrijgen en kan er een leuke discussie ontstaan in de studio.

Vice → Thijs Boon, CEO Nederland. 10 jaar bij Vice (2006 -). Hiervoor bij account manager bij Quote Media voor 1 jaar.
Thijs Boon bracht Vice 7 jaar geleden naar Nederland. Het begon in Montreal als een maandelijks gratis tijdschrift. In 2006 - 2007 verhuisde het tijdschrift naar internet.  Ze maken online video’s, ze waren eerder dan Youtube. VICE bestaat uit een internationaal netwerk van digitale platformen, een televisie- en filmproductiebedrijf, een tijdschrift, een platenlabel, een in-house creatief bureau en een uitgeverij. Vanaf 29 Februari op televisie uitzend in de VS. Ze willen het later ook gaan lanceren in in Nederland. Waarom deze stap?
Wordt er een verschil gemaakt in content voor televisie en internet? En waarom wordt dit gedaan? Mensen die nu via internet vice documentaires kijken, kunnen straks ook via televisie kijken. Waar gaat je bestaande publiek op kijken? Gaat Vice Nederland ook eigen content maken of wordt het een mix van Nederlands en Amerikaanse content?

http://www.marketingfacts.nl/berichten/het-verdienmodel-van-mediamerk-vice Dit is een interview met Thijs Boon over onder andere het verdienmodel van Vice.

Linda.tv - Linda.TV-hoofdredacteur Jildou van der Bijl
LINDA.tv is een nieuw online platform van het tijdschrift van Linda de Mol: de Linda. Het zal zich gaan richten op korte fragmenten, virals en exclusieve webseries. Tegen betaling kan je deze selectie van fragmenten bekijken op de website. Het maandelijkse bedrag wat voor toegang tot het platform kost is 3.50 euro. Voor abonnees van het tijdschrift is het lidmaatschap een jaar gratis.
LINDA.tv is hét videoplatform voor de leukste vrouwen van Nederland, die volop in het leven staan en niets willen missen, terwijl ook voor hén een dag 'maar' 24 uur heeft. En laten we eerlijk zijn: wie heeft avond-aan-avond zin en tijd om televisie te kijken of van site naar site te surfen voor de leukste viral video’s en programma’s?
‘Een app voor drukbezette vrouwen die niets willen missen’, zo omschrijft de LINDA.tv-app zichzelf. Deze doelgroep zou niet de tijd hebben om YouTube af te struinen naar de leukste filmpjes, dus neemt de Linda-redactie dat klusje op zich. (Ten eerste, hoezo moeten drukbezette vrouwen viral videos perse kijken? Ten tweede, klinkt als een geforceerde, onnodige innovatie) “Met de twijfelachtige staat van de tijdschriftwereld is Linda.tv een extra stap voor Linda om ook online geld in het laatje te brengen.” (Oftewel, tv en tijdschriften hebben een onzekere toekomst, dus wordt het medium vervangen, maar de content blijft hetzelfde. Waarom zou dit werken? Is de content nog wel relevant?)
Linda.TV-hoofdredacteur Jildou van der Bijl, heeft hoge verwachtingen van Bitterzoet (Serie gecreeert door LindaTV): „Niet alleen past deze serie enorm bij de huidige manier van tv-kijken – relevant, kort en online – ook werken we met een geweldige cast en makers.”
Vragen die kunnen worden gesteld aan Jildou van der Bijl: Selectie tv fragmenten → ‘Het nieuwe tv kjken’ → Waarom? Wat is er nieuw aan? Waarom is dit beter dan TV? Dit is dus uitgezonden tv materiaal, waarom innovatief? Waarom is dit anders dan virals die gedeeld worden via fb? Zijn uitgezonden programmas niet meer relevant?


S1.TV =  Daan Sip (twitter @daansip, website daansip.com - Oprichter Social1nfluencers
Een andere mogelijkheid is S1.TV. Een collectief van 25 videomakers in Nederland, die verschillende webseries maken. Ze noemen zichzelf de ‘jongste zender’ van Nederland en hebben het daarnaast ook over typische televisietermen zoals programmering. Ze hebben ‘het geloof dat we het woord ‘zender’ een heel nieuwe betekenis kan geven en een verandering teweeg zullen brengen’.  S1.tv werkt samen met SBS6, en zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat een webserie wordt aangekondigd in het programma Thuis op zondag op SBS6 op zondagavond. Er is dus wel een soort van integratie van het internet en de traditionele televisie. Daarnaast worden er ook de series uitgeleend aan onder andere Veronica:
“S1.tv, de nieuwe on demand-zender van SBS, leent het programma Fijne Vrienden uit aan zijn lineaire broertje Veronica. “Non-lineair gaat naadloos over in lineair“,” (Mediacourant)
De ‘zender’ is een onderdeel van Social1nfluencers. “Social1nfluencers vormt een agency voor invloedrijke online creators. Wij vertegenwoordigen de grootste vloggers (populaire videomakers op youtube) in Nederland. We zorgen met ons team voor een groei in het bereik en de populariteit van deze online celebrities. Aan de andere kant zorgen we er voor dat zij kunnen leven van hun activiteiten.” → https://social1nfluencers.homerun.hr/
    Het komt er dus op neer dat een collectief van verschillende youtubers een zender is gestart. Ze gaan dus videos maken die niet meer op youtube staan, maar op hun eigen webzender. Naast het feit dat ze nieuwe videos maken voor het platform, komen ook hun eigen videos op het platform. Het is dus een soort Youtube, maar dan met geselecteerde videomakers. We kunnen vanuit het platform Daan Sip (twitter @daansip, website daansip.com) uitnodigen, dat is de oprichter van het bureau. Hij komt uit de reclamewereld en zag de komst van vloggers erg op komen. Hij zegt daarnaast dat TV nep is, en dat jongeren het niet meer kijken. Vragen die gesteld kunnen worden zijn: waarom denk je dat online meer toekomst heeft dan televisie? Waarom komen er dan nog wel videos op televisie? Wat is de toegevoegde waarde van een platform, zender, tegenover Youtube?

Opdracht (subgroep) programma idee
In ons item willen we de volgende vraag onderzoeken: hoe denken media-makers over de toekomst van televisie en op welke manier geven ze hier zelf vorm aan?
We willen verschillende deelgebieden aan bod laten komen in ons programma. Ten eerste een korte geschiedenis van televisie. Daarna willen we in onze reportages focussen op de komst van het internet en dan specifiek op vloggers. Live in de studio willen we ons focussen op personen die jusit beweegredenen hebben op zich te focussen op het internet of juist op de televisie.
We willen een intellectuele doelgroep, als zowel mensen die meer over het onderwerp willen witten, aan trekken. In de praktijk betekent dit dus inhoudelijk sterk, intellectueel, maar niet te zwaar en beladen. Losjes de toekomst van televisie verkennen. Interessant voor mensen tussen de 18-35 ongeveer. De line-up van het programma ziet er momenteel als volgt uit:

Korte intro
Header
Geschiedenis van televisie - tweede televisie set - interview 3 min
Eerste reportage - 4 min
Studio gesprek - VICE / Linda TV / Paul Römer - 8 min
Tweede reportage - 4 min
Concluderend eindstuk, met voorspelling. -2 min
Eind-leader
Het plan is om de presentatie door twee personen te laten doen, om zo een dynamisch gesprek te krijgen. Daarnaast hebben ze dan de mogelijkheid om elkaar aan te vullen. We willen geen gebruik maken van een side-kick. In de studio willen we een tafelgesprek houden. We laten elke gast zichzelf eerst introduceren en zijn standpunt uitleggen en dan kunnen de twee tafelgasten daarna met elkaar in discussie. In de studio willen we graag Thijs Boon uitnodigen van VICE en hem aan tafel zetten met Daan Sip van S1.tv. Deze kunnen ze met elkaar in discussie. Verder kan nog Hans Beerekamp worden uitgenodigd om toelichting te geven over de situatie nu op de televisie.
We willen ons programma strakke stijl geven die gereflecteerd op het onderwerp; toekomst van televisie. Met oude elementen in de mix, zoals een oude televisieset, om de brug tussen oud en nieuw te visualiseren. De sfeer is los, maar kritisch. Geen onderuitgezakte bank praktijken, maar recht op aan tafel, maar enigszins los en licht in de taal. Niet te beladen. Een soort Pauw en Witteman meets College Tour. Door de blog aan te passen aan de stijl van het programma. Door ook veel witte elementen te gebruiken en ook een soort van hoekje met een ouderwetse stijl zoals er vroeger naar televisie werd gekeken. Daarnaast door op de blog informatie te geven over het programma, maar ook extra fragmenten of reportages.  

Idee Reportage Linda TV
Het lijkt ons leuk om LindaTv niet als gast in de studio uit te nodigen, maar hier een reportage over te maken. Zo krijg je een duidelijker beeld van hoe dit bedrijf te werk gaat. We willen kritisch kijken naar de toegevoegde waarde van dit nieuwe platform, ten opzichte van tv en de tijdschriftwereld. We willen laten zien waarom er voor dit medium / platform gekozen is.
               We willen het hoofdkantoor in beeld brengen en de redactie die aan het werk is. Misschien kunnen we ook wat over the shoulder shots gebruiken, waarin mensen bezig zijn met het editen van video’s etc. Shots van LindaMagazine en LindaNieuws zijn ook van toepassing hier. We hopen op een interview met de hoofdredacteur Jildou van der Bijl. We vinden een presentator geen toegevoegde waarde hebben voor een reportage, omdat het eerder afleidt. Een commentaarstem zou in dit geval handiger zijn.
               De stijl is zakelijk maar informeel. Op deze manier past het bij de stijl van het onderzoeksobject. Het tempo van de camerashots willen we vrij rustig houden, omdat dit een ontspannen sfeer geeft en de focus legt op wat er gezegd wordt. We hopen met meerdere mensen in contact te komen om te spreken voor de reportage, want dat biedt meer videomateriaal en meerdere perspectieven. We willen beginnen met een establishing shot van het gebouw en hopen op een soort logo in de hal. Dan zullen de interviews volgen en we willen eindigen met een toekomstbeeld van LindaTV. We hopen op afkeurende quotes over bedrijven die overgaan op tv en het contrastbeeld van Linda op internet en Linda op tv.
               Deze reportage laat ‘het nieuwe tv kijken’ zien en we hopen dat dit in contrast staat met de mening van de studiogasten. Op deze manier heb je weer gespreksstof met de studiogast. We hopen dat we dit kunnen opnemen tijdens de reportageweken zoals gepland in het rooster.


Opdracht analyse Klaar voor..

Interview / presentatiestijl
De presentatie van Klaar Voor.. wordt verzorgd door twee mannelijk presentatoren die beiden nogal ongemakkelijk lijken met hun rol als presentator. In de eerste setting praat een van de mannelijke presentatoren met een bestuurslid van de gemeente Amsterdam over de eventuele komst van de Olympische Spelen in Nederland. Hij lijkt vrij zenuwachtig en kijkt even veel op zijn kaartje, als naar de camera. Hij beweegt ook veel met zijn lichaam. Het levert een zenuwachtige, slecht voorbereidde sfeer op. Maar hij praat wel duidelijk en helder. Hij is goed verstaanbaar, stelt goede open vragen maar is verder zelf niet heel kritisch. Hij laat de kritiek over aan zijn studiogast.
In de tweede setting, de bar, zit zowel de tafelpresentator als de mannelijke reportage-presentator, dit keer met de curator van het NAI. De vragen worden door beide gesteld, wat wellicht nogal ongemakkelijk is voor de gast omdat zij, wil ze een vraag beantwoorden van de presentator achter de bar, haar hoofd wegdraaien van de camera. De vragen zijn vrij oppervlakkig in dit segment, en ook een stuk meer gesloten. De tafelpresentator knikt nog steeds zo ongemakkelijk veel.

Reportages:
In het programma Klaar voor zitten drie reportages. De eerste reportage is een met een ex-topsporter en een van de organisator van de OS in Nederland. Door het gesprek heen worden snijshots gebruikt van haar eigen roeiverleden. Ze hebben te weinig snijshots waardoor je goed de ‘knipjes’ in het interview ziet. Dat is wel iets waar op gelet moet worden bij het schieten van onze reportages.
De tweede reportage gaat over de sport onderwaterhockey en ‘onze verslaggever Maartje’ gaat op onderzoek uit. De reportage wordt door Maartje ingeleid en daarna zijn er beelden te zien dat ze zich gaat omkleden om mee te kunnen doen met de activiteit. Eerste zie je korte beelden over wat onderwaterhockey nu inhoudt, daarna wordt het kort uitgelegd door Bert.. Het is een combinatie van een uitleggend filmpje met daarnaast ook ‘humoristische toon’ door Maartje zelf mee te laten doen met het onderwaterhockey. Dit zorgt ervoor dat het in programma voor een iets lichter element, omdat de rest allemaal vrij serieus is.
Daarnaast is er nog een kort fragment, wat ze ‘de minuut van’ noemen. Het gaat hierbij om een interview met een stadionbeheerder van het Olympische Stadion. Door het interview heen worden verschillende snijshots gebruikt, van het stadion zelf en de man aan het werk. De twee korte fragmenten passen erg goed bij de rest van de talkshow. Ze vullen de show goed aan, door juist wat dieper op sommige elementen in te gaan.

Decor
De presentatoren leiden het programma in en staan voor de tafel waar ze later aan zullen praten. De gasten zitten aan een aparte bar-achtige setting. Achter de presentator en de gastspreker zijn schermen neergezet waar het logo op geprojecteerd staat en dit geeft een duidelijke studio setting. Het decor ziet er vrij clean en zakelijk uit, waardoor het niet afleidend werkt. De gast zit samen met een presentator aan een tafel tegenover elkaar. Het kleurenschema bestaat consequent uit rood, zwart en wit.
De reportages vinden plaats in een sportcentrum en er wordt gesproken met een gast in een kleedkamer. Zo krijgt de kijker een soort kijkje achter de schermen van een sportwedstrijd. De overgangen tussen de reportages en de studio setting zijn vrij soepel en worden goed geïntroduceerd door de presentator.
Bij de tweede gastspreker wordt een tweede set gebruikt, waar de gasten in het begin van het programma ook te zien waren. De gast praat met de twee presentatoren, waardoor het een beetje lijkt op een verhoor. De bedoeling zou wat relaxter moeten zijn, maar het komt een beetje geforceerd over. Voor ons eigen programma moeten we dit anders in beeld brengen, misschien door middel van meer close-ups. Wel is het leuk dat de bar aangekleed is met champagneflessen in een koeler.

Camerastijl en geluid
Het programma begint met een establishing shot van de twee presentatoren. Hierna wordt er overgeschakeld naar een close up 30 graden naar rechts. Dit is onnodig omdat ze nog in de introductie van het programma zitten en het niks toevoegt aan de dynamiek. Ze introduceren twee gasten en de camera richt zich op de gasten. Dit gaat goed en gelijk met het geluid.
               De muziek die onder de leader is gezet, is passend voor het programma en is terug te horen gedurende het programma. Goed dat ze gekozen hebben voor een soort geluid, dat maakt het een geheel.
Wanneer de presentator aan tafel zit en zijn eerste gast introduceert, zit hij iets rechts van het midden. De kijkruimte van de presentator is goed want hierdoor wordt er gesuggereerd dat zijn gast links van hem zit. Langzaam wordt er uitgezoomd en wordt de gehele set zichtbaar. Wanneer er een vraag gesteld wordt aan de gast, wordt er een close-up gemaakt van hem. Hierbij is genoeg hoofdruimte bij de gast, maar wanneer er overgeschakeld wordt naar de presentator is er te weinig hoofdruimte. Hierna zit de gast te ver naar links waardoor zijn schouder half uit beeld is. De camera gaat redelijk vaak terug naar het center zodat de presentator en de gast in beeld zijn. Goed, reactie van de gast peilen.
Reportage 1
Hier is genoeg kijk en hoofdruimte bij degene die geïnterviewd wordt. Het geluid is wel redelijk zacht waardoor het lijkt alsof de achtergrond geluiden lichtelijk overheersen.
Na reportage is gast 1 beter in beeld, iets links van het midden maar wel volledig in beeld dus geen afgesneden arm. Dit is ook beter bij de presentator. Wel wordt er te veel gewisseld tussen camera’s waardoor het een beetje onrustig wordt. Ook is er een slordigheidsfout te zien: camera links in beeld.
Goed establishing shot van 2e presentator en gast. Hierna komt gelijk de tweede reportage. Dit volgt elkaar onlogisch op. Er wordt van de studio overgeschakeld naar een interview op locatie en daarna gelijk naar de reportage.
Reportage 2
De interviewer is half afgesneden aan de rechterkant. Hierna is er een rare camera verhouding tussen interviewer en geïnterviewde bij het zwembad. Van de interviewer is alleen het hoofd in beeld terwijl van de geïnterviewde het halve bovenlichaam in beeld is. Is dit een bewust keuze omdat de interviewer misschien niet in bikini op camera wil? Dan hadden ze beter de keuze kunnen maken om bijvoorbeeld een handdoek om te doen over iets over de badkleding aan kunnen trekken. Als dit niet een bewuste keuze was, is hier slordig mee omgegaan. Het lengte verschil zorgt ervoor dat ze er beter over na hadden moeten denken.
In het interview na de reportage wordt er teveel tussen camera’s gewisseld en er is ook niet genoeg kijk- en hoofdruimte. Terug in de studio tijdens het interview met studiogast 2 is de setting vreemd waardoor de cameravoering ook onlogisch wordt. De gast kijkt steeds van presentator naar presentator. Een van de presentatoren zit achter haar waardoor de steeds omkijkt. Dit werkt niet. Ook wordt er weer te veel gewisseld van close-up naar medium close-up.


Draaiplan

Waar? → In het bedrijf, op kantoor in Naarden
Wat? → Interview met redactie persoon, veel shots van werkende redactie, bedijf zelf etc
Het gaat over hoe Linda.tv werkt en wat ze willen bereiken met het online platform. Ook vragen we ons af wat hun toekomstvisie is met betrekking tot televisie en hun eigen platform.
Hoe? → over the shoulder shots, medium shots van redactie, pan van redactie, tilt van gebouw
Wanneer? → ?

Wie? → Iemand van de redactie / productie


Welke vragen →
     -     Hoe is Linda.tv tot stand gekomen?
  • Waarom is Linda.tv anders dan het ouderwetse tv kijken?
  • Wat maakt Linda.tv speciaal ten opzichte van andere content aanbieders?
  • Wat is de relatie tussen Linda.tv en het magazine?
  • Wat voegt dit nieuwe platform toe aan het al bestaande magazine en website?
  • Wat maakt Linda.tv anders dan het online platform?
  • Bij hoeveel gebruikers is Linda.tv geslaagd?
  • Hoe zal Linda.tv de toekomst van televisie kunnen veranderen?
  • De webseries van Linda.tv zullen die in de toekomst worden verkocht aan televisie?
  • Waarom hebben ‘drukbezette vrouwen’ wel tijd voor virals geselecteerd door Linda.tv?
  • Zullen er nog meer nieuwe vormen van televisie kijken ontstaan binnen nu en de komende 10 jaar?
  • Zal televisie binnenkort uitsterven?


Opdracht Art Direction: Bumpers, Leaders, Decor

Bumpers


Leaders
Korte leader, maar wel goed passend in het programma. De camera gaat over het woord ‘Proefkonijnen’. In de letters zijn verschillende objecten van wat mensen bij associëren met   wetenschap te zien. Het is een digitale animatie, die inzoomt op verschillende onderdelen van het logo, waarna deze bewegen. De leader is vrij kort, maar een paar seconde. Deze zou ook goed kunnen worden gebruikt als een bumper. In het programma verder zitten een paar korte bumpers. Bij de verschillende onderdelen van het programma, zijn er meerdere varianten. Het kleurgebruik van de bumpers komen overeen met de kleuren in het logo. De verschille

Decor
Het programma wisselt af tussen reportages en gesprekken in de studie. In het midden van de studie staat een klein deskje, waar Valerio en Dennis vooral vandaan presenteren. Tegenover hen staat een uitgebreidere desk met 3 experts. Deze bestaat uit een vaste samenstelling van twee personen en daarnaast wordt er elke week een andere gast bij gevraagd. In het midden van de studio is een groot podium, waarvandaan de experimenten worden uitgevoerd. Het podium is zwart en ovaal. In het midden achter het podium staat een groot scherm met daarop het logo. Naast het scherm zijn twee trappen. Op deze trappen zitten meerdere ‘bunnies’, vrouwen schaars gekleed als een soort konijntjes. Als een soort knipoog richting de titel van het programma. De achtergrondkleuren zijn donkerblauw en dieppaars. Deze komen terug in de belichting van de bureautjes waar de experts aan zitten. In het midden aan beide zijde naast de experts en het bureautje van de presentatoren zit het publiek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten